Image default
FITNESS PILATES

Ποια είναι η σχέση του χορού με το pilates;

Η αλήθεια είναι ότι ο Joseph Pilates δεν ήταν χορευτής. Ωστόσο, συνεργάστηκε με αρκετούς χορευτές όπως o Mikhail Baryshnikov, o George Balanchine, o Rudolf von Laban και η Hanya Holm. Ο λόγος για τον οποίο τόσοι πολλοί άνθρωποι συνδέουν τη μέθοδο Pilates με τον χορό είναι διότι η τεχνική  Pilates απογειώθηκε όταν ο δημιουργός της ταξίδεψε στις Ηνωμένες Πολιτείες. Πιο συγκεκριμένα, το πρώτο studio Pilates βρισκόταν δίπλα στο New York City Ballet, με αποτέλεσμα πολλοί χορευτές να στραφούν στη μέθοδο Pilates, η οποία μετέπειτα τους βοήθησε να βελτιώσουν θεαματικά τις δυνατότητές τους.

Η μέθοδος του Pilates, όπως και ο χορός, χρησιμοποιεί ολόκληρο το σώμα κατά τη κίνηση. Για να γίνει όμως πιο κατανοητή η σχέση που υπάρχει ανάμεσα στον χορό και τη μέθοδο Pilates θα περιγράψουμε μια γνωστή χορευτική κίνηση του κλασικού χορού. Για παράδειγμα, οι χορευτές μπορούν να εκτελέσουν ένα «rondejambe» στην μπάρα. Το «rondejambe» στα αγγλικά μεταφράζεται ως «circle of the leg». Ακόμα και αν μόνο το ένα πόδι κινείται, το άλλο πόδι που μένει σταθερό στο έδαφος  πρέπει να είναι συνεχώς γυρισμένο σε «turn out» θέση και τεντωμένο. Το βάρος του σταθερού ποδιού πρέπει να είναι ομοιόμορφα κατανεμημένο (όχι τόσο στη φτέρνα ή στα δάχτυλα, το πιο σωστό είναι να μοιράζεται στην καμάρα του πέλματος). Ακόμη και αν δεν υπάρχουν κινήσεις του βραχίονα, όπως σε μια χορογραφία, τα χέρια θα πρέπει να είναι σε καμπύλη στην πρώτη ή δεύτερη θέση, οδηγημένα από τους ραχιαίους μυς που συμμετέχουν στην κίνηση.

Παρόμοια ακριβώς κίνηση με το «rondejambe»  χρησιμοποιείται επίσης σε ασκήσεις του Pilates. Αρχικά ο μαθητής μαθαίνει την άσκηση στο έδαφος (mat work), ξαπλωμένος σε πλάγια θέση. Στη περίπτωση αυτή ισχύουν οι ίδιες ακριβώς αρχές με την όρθια κλασική χορευτική θέση. Πιο συγκεκριμένα, κάνοντας την άσκηση στο έδαφος ο μαθητής θα εκτελέσει τις ίδιες ακριβώς κυκλικές κινήσεις. Η άσκηση θα επιτευχθεί με τη συμμέτοχη παρόμοιων μυϊκών ομάδων, με τη διαφορά ότι το σώμα βρίσκεται σε ξαπλωμένη πλάγια θέση και δεν διαθέτει την ίδια «αγχωμένη» μορφή. Επίσης, στο έδαφος ο μαθητής έχει τη δυνατότητα να ελέγξει καλύτερα το σώμα του απ΄ ότι στην όρθια στάση.

Σε αντίθεση με άλλες ασκήσεις εκγύμνασης η μέθοδος Pilates, όπως και ο χορός, έχουν την ικανότητα να διατηρούν τους μυς γραμμωμένους. Ενώ μετά από μια σταθερή συμμέτοχη σε άλλες κοινές μεθόδους εκγύμνασης μπορεί κανείς να αντιληφθεί ότι γυμνάστηκε σε ορισμένες περιοχές του σώματος του, στο Pilates, όπως και στο χορό, συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Το βάρος το οποίο οι χορευτές και οι μαθητές Pilates σηκώνουν είναι το βάρος του σώματός τους. Πολλές από τις κινήσεις, όπως το σήκωμα της παρτενέρ στον χορό, επιτυγχάνονται με την καθημερινή εκτέλεση ασκήσεων που έχουν ως στόχο την αντοχή και την μυϊκή ενδυνάμωση. Ως εκ τούτου, ολόκληρο το σώμα δέχεται την προσοχή, επειδή κάθε μυς συμμετέχει στην ενεργοποίηση του άλλου. Ως αποτέλεσμα, στη μέθοδο Pilates όπως και στον χορό οι μύες συνεργάζονται για ένα αρμονικό αποτέλεσμα το οποίο προέρχεται από την συνεργατική κίνηση ολόκληρου του σώματος.

Από την άλλη μεριά, η διανοητική λειτουργία είναι αναμφισβήτητα το πιο σημαντικό στοιχείο κατά την εκτέλεση των ασκήσεων στον χορό και στην μέθοδο Pilates. Το μυαλό είναι αυτό που επιτρέπει στο σώμα να κάνει το οτιδήποτε. Αφού το μυαλό κατανοήσει τα βασικά στοιχεία της τεχνικής, το σώμα εφαρμόζει τις βασικές έννοιες της κινησιολογίας στην πράξη. Χωρίς το μυαλό και την θεωρητική κατανόηση της κίνησης, το σώμα δεν είναι ποτέ έτοιμο να εκτελέσει τις ασκήσεις σωστά.

Την περίοδο που ο Pilates άρχισε να πειραματίζεται με τον εξοπλισμό της μεθόδου του, κατά τη διάρκεια του Ά Παγκοσμίου Πολέμου, ως αιχμάλωτος πολέμου των Άγγλων σε στρατόπεδο συγκέντρωσης στο Isle of Man, ξεκίνησε να χρησιμοποιεί κρεβάτια νοσοκομείου και τα ελατήριά τους για να γυμνάσει τους αιχμαλώτους και αρρώστους που βρισκόταν ακινητοποιημένοι στα κρεβάτια τους. Η πρωτόγνωρη αυτή μέθοδος επέφερε μοναδικά αποτελέσματα.

Μέσα από τις ασκήσεις του οι ασθενείς του απέκτησαν περισσότερη δύναμη που τους έδωσε τη δυνατότητα να σηκωθούν από το κρεβάτι. Το βιβλίο του Pilates «Η επιστροφή στη ζωή» επικεντρώνεται σε μεγάλο βαθμό στη σύνδεση μεταξύ του σώματος και του νου. Οι παρατηρήσεις που κάνει στο βιβλίο του βοηθάνε τον αναγνώστη να ανταπεξέλθει στο άγχος της καθημερινότητας, επιτρέποντάς του να κατακτήσει την ψυχική και σωματική υγεία. Ο Pilates ονομάζει το παραπάνω «φυσική κατάσταση», «πρώτη απαίτηση για ευτυχία».

Έχει αποδειχθεί ότι το Pilates, όπως και ο χορός, απελευθερώνουν τις τοξίνες, προωθούν τη σωστή αναπνευστική και κυκλοφορική  λειτουργία και βοηθούν στη χαλάρωση του νευρικού συστήματος. Οι ομοιότητες των δύο δεν εξαντλούνται εδώ, καθώς σχετίζονται με την αντοχή, την ευελιξία και την ορθή στάση του σώματος.

Αρκετά συχνά, διάσημοι χορογράφοι όπως η Martha Graham και ο George Balachine έστελναν τους χορευτές τους στο studio του Joseph Pilates για την αποκατάσταση των τραυματισμών τους. Χορεύτριες, όπως η Romana Kryzanowska, η Kathy Grant και η Carola Trier, επισκέφτηκαν τον Pilates για πόνους στο γόνατο, στον αστράγαλο και στην πλάτη. Μετά από μερικές συνεδρίες με τον ίδιο, κάθε μία από αυτές δεν ανακουφιζόταν μόνο από τον πόνο αλλά συνέχιζε την καριέρα της με περισσότερη ενέργεια.

Η μακρόχρονη σχέση του Pilates με τον χορό έχει δείξει ότι υπάρχει στενή και ουσιαστική σύνδεση μεταξύ τους. Η πείρα έχει δείξει ότι ένας χορευτής κάνοντας Pilates μπορεί να βελτιωθεί σημαντικά στην τέχνη του, ενώ, από τη άλλη, πολλοί χορευτές στο παρελθόν έχουν αναδειχθεί σε εξαιρετικοί δάσκαλοι της τεχνικής Pilates.

Related posts

Πεζοπορία σε παγετώνα της Ισλανδίας

Κατερίνα Δημακοπούλου

Τα 5+1 Καλύτερα Νησιά για Γιόγκα και Διακοπές στην Ελλάδα

Φωτεινή Μπήτρου

Τί είναι η δύναμη τελικά;

Μαρία Σέρτσου

Leave a Comment

Facebook
Twitter
Youtube Channel
Pinterest
Instagram